Hvorfor blir man støl?

Hvorfor blir man støl? - VIVAGUN

Å starte et treningsprogram kan være utfordrende. Å ta seg tid til å trene, skape en balansert rutine og sette mål er vanskelig nok, men legg til at muskelsårheten som følger med å tilpasse seg dette regimet, og det kan være vanskelig å holde seg på sporet.


Sjansen er stor for at du ikke hopper ut av sengen for å komme til treningsstudioet når det er vondt å holde armen oppe for å pusse tennene. Etter å ha deltatt i en slags anstrengende fysisk aktivitet, spesielt noe nytt for kroppen din, er det vanlig å oppleve muskelsmerter, sier eksperter. "Muskler gjennomgår ganske mye fysisk stress når vi trener," sier Rick Sharp, professor i treningsfysiologi ved Iowa State University i Ames. "Mild sårhet bare et naturlig resultat av enhver form for fysisk aktivitet," sier han. "Og de er mest utbredt i begynnelsen av et program."
Vi har alle vært på joggetur en gang og nesten ikke klart å sitte på toalettet dagen etter. Dette kan være vondt og ubehagelig, men er faktisk et positivt tegn på at musklene dine jobber!
 
Muskelstølhet eller DOMS (Delayed Onset Muscle soreness) oppstår etter bruk av muskler, oftest innen eksentriske kontraksjoner av muskler. Dette vil si at muskelfibrene strekkes og trekker seg sammen. Når dette skjer under fysisk aktivitet vil proteinene i musklene ødelegges.

 

"Det er ikke en indikasjon på at du har gjort noe galt, sa Dr. Michael Jonesco, en lege for idrettsmedisin ved Ohio State University Wexner Medical Center." Det indikerer at du har strukket kroppen din til det punktet at du har forårsaket noen muskelendringer. "
 

Men blir musklene ødelagt av trening?


Ja, muskler ødelegges av fysisk aktivitet, men bare slik at de kan bygge seg opp sterkere. Belastningen man utsetter musklene for gjør dem sterkere til neste gang de skal belastes, slik at de kan bli tyngre belastet. Dette er essensen bak fysisk trening
 


Muskler tilpasser seg dit bevegelsesmønster. De justerer seg til ditt motoriske mønster av fysisk aktivitet. Dette vil si at siden du vanligvis går mye hver dag vil ikke musklene reagere på samme måte på en normal gåtur som den vil på en runde med benkpress. Når det går mellomrom mellom økter med benkpress eller knebøy vil stølhet være en større faktor. Det er mer merkbart med stølhet når det oppstår i større muskelgrupper.


Uansett om man sliter seg ut i starten eller starter opp rolig og gradvis kommer man seg ikke utenom stiv- og stølheten. Og denne stiv- og stølheten er også positiv, den forteller oss at vi har vært aktive med god intensitet. Det er bare å fortsette å trene, etter hvert vil fasen hvor man er stiv og støl etter trening bli kortere og kroppen vil føle seg bedre.