News

Mange måter å fjerne smerter i ryggen på

Viva Brand AS Jul 18, 2022

Mange måter å fjerne smerter i ryggen på

Det er svært mange som pådrar seg ryggskader eller smerter opp igjennom årene. Det kan være vanskelig å påpeke årsakene, men vi har noen strålende svar på hvordan du enten kan løse problemet eller lindre smertene her!

Smerter i korsryggen er et utbredt problem, og forårsaker mer global funksjonshemming enn noen annen tilstand. Opptil 80 prosent av voksne vil oppleve korsryggsmerter minst én gang i livet.

Folk kan også oppleve smerter i andre områder av ryggen, inkludert midtre og øvre del av ryggen.

Ryggmusklene og ryggraden støtter mye av kroppens vekt. En person bruker musklene til daglige bevegelser, inkludert sittende, stående og gå.

Over-the-counter smertestillende medisiner, som ibuprofen, kan bidra til å lindre smerte. For de som ønsker å prøve noe annet, kan noen av følgende behandlinger hjelpe:

Trening

Det kan være utfordrende å reise seg og bevege seg når ryggsmerter slår til. Imidlertid kan en kort spasertur, yoga, vanntrening eller en annen aktivitet med lav effekt ofte bidra til å lindre ryggsmerter. Trening kan løse opp spente muskler og frigjøre endorfiner, som er hjernens naturlige smertestillende midler.

En person kan også vurdere å starte et daglig treningsprogram, inkludert styrketrening og tøying, for å holde musklene fleksible og sterke. Regelmessig trening kan forhindre fremtidige episoder med ryggsmerter som skyldes stramme muskler.

Varme og kulde

Studier viser at varme og kulde er effektive måter å lindre ryggsmerter på.

Isposer er mest fordelaktig når en person bruker dem direkte etter en skade, for eksempel en belastning. Å påføre en ispose pakket inn i et håndkle direkte på baksiden kan redusere betennelse.

Kulde kan også gi en bedøvende effekt ved plutselige, intense ryggsmerter. En person kan bruke kalde pakker designet for smertelindring, eller i en klemme, bruke en pose med is eller frosne grønnsaker dekket med en klut for å beskytte huden mot frostskader. Det er best å ikke bruke is i mer enn 20 minutter av gangen.

En varmepute kan også lindre stive eller vonde muskler. Folk bør sørge for å lese og følge instruksjonene på en varmepute og teste temperaturen nøye for å sikre at den ikke er for varm.
Hvis en varmepute ikke er tilgjengelig, kan en person bruke en varmeflaske eller varme en tøypose med ukokt ris i mikrobølgeovnen. Gjøres på egen risiko :)

Folk bør passe på å ikke brenne huden med is eller varme heller.

Fikse holdningen din

Feil holdning på grunn av slingring eller anstrengelse ved et skrivebord kan forårsake ryggsmerter og andre muskelsmerter. Bruk av ergonomi til å modifisere en arbeidsstasjon kan bidra til å redusere smerte på grunn av dårlig holdning.

En person bør sørge for at dataskjermen er i øyehøyde og at stolen er i riktig høyde.

Riktig ergonomi på jobben kan bidra til å redusere ryggsmerter og andre skader, ifølge Occupational Safety and Health Administration i USA.

En studie i Danmark fant at personer som jobbet på sykehjem eller hjemmesykepleie hadde mindre smerter i korsryggen etter endringer i ergonomi, kombinert med atferdsterapi og fysisk trening.

Hvis en person løfter for jobben sin, bør de sette seg på huk og bruke bena - ikke ryggen - for støtte. Det er best å be om hjelp eller bruke traller når du flytter veldig tunge gjenstander.

Behandlingsapparater

Det kan være veldig funksjonelt med et apparat som kan hjelpe med å lindre smertene. Blant annet kan en massasjepistol være svært effektiv til å behandle en vond rygg om den blir brukt riktig.

En ryggstrekker kan også ha stor effekt på å både lindre smerte eller fjerne smerte fra ryggen. Begge disse produktene finner du hos vivagun.no.