Hvorfor blir man støl? Og hvordan lindre smerten?

Hvorfor blir man støl? Og hvordan lindre smerten? - VIVAGUN

Trening er bra for kroppen din, men det kan også føre til smerter etterpå. Dette kalles trening-relatert muskelømhet, eller DOMS (delayed onset muscle soreness) på engelsk. Det er en vanlig opplevelse etter å ha trent hardt eller å ha gjort en ny type aktivitet. Men hvorfor skjer dette, og hva kan du gjøre for å lindre smertene?

Årsaken til DOMS er fortsatt ikke helt forstått, men det antas at det skyldes små skader i muskelvevet. Når du trener, belaster du musklene dine på en måte de ikke er vant til, noe som kan føre til mikroskader i muskelcellene. Som et resultat, vil musklene være ømme og ømme etterpå. DOMS viser vanligvis opp 12 til 24 timer etter trening, og kan vare opptil 72 timer.

Heldigvis finnes det flere ting du kan gjøre for å lindre smertene. Her er noen tips:

  • Ta det med ro etter trening. Det kan være fristende å gå rett tilbake til å trene hardt igjen, men det er viktig å gi musklene tid til å restituere.
  • Gjør lett trening. Det kan hjelpe å gjøre lett trening, som for eksempel å gå eller sykle, for å øke blodstrømmen til musklene.
  • Bruk varme eller kulde. Varme kan hjelpe til å redusere smerter og stivhet, mens kulde kan bidra til å redusere hevelse.
  • Massasje. Massasje kan bidra til å øke blodstrømmen og lindre muskelspenninger.
  • Ta et varmt bad eller dusj. Varme bad eller dusjer kan hjelpe til å lindre smerter og stivhet.
  • Ta over-the-counter smertestillende medisiner, som ibuprofen eller acetaminophen, hvis smertene er alvorlige.

    Det er viktig å huske at det å føle litt smerte etter trening er normalt, og at det kan være et tegn på at musklene dine er blitt sterkere. Men hvis smertene er alvorlige eller vedvarer i flere dager, bør du kontakte lege for å utelukke andre årsaker.

    Så, i korthet, trening-relatert muskelømhet (DOMS) er en vanlig opplevelse etter å ha trent hardt eller å ha gjort en ny type aktivitet. Årsaken til DOMS er fortsatt ikke helt forstått, men det antas at det skyldes små skader i muskelvevet. Det er flere ting du kan gjøre for å lindre smertene, som å ta det med ro etter trening, gjøre lett trening, bruke varme eller kulde, massasje, ta et varmt bad eller dusj, og ta over-the-counter smertestillende medisiner.

    Det er viktig å huske at det å føle litt smerte etter trening er normalt, og at det kan være et tegn på at musklene dine er blitt sterkere. Men hvis smertene er alvorlige eller vedvarer i flere dager, bør du kontakte lege for å utelukke andre årsaker.

    I tillegg til dette, kan det være lurt å variere treningsrutinen din, og å gradvis øke belastningen over tid. Dette kan hjelpe musklene til å tilpasse seg treningen og redusere risikoen for skader og muskelømhet.

    Så, for å oppsummere, trening-relatert muskelømhet er en vanlig opplevelse etter trening, og kan lindres ved å ta det med ro, gjøre lett trening, bruke varme eller kulde, massasje, ta et varmt bad eller dusj, og ta over-the-counter smertestillende medisiner. Det er viktig å variere treningsrutinen og gradvis øke belastningen over tid for å redusere risikoen for skader og muskelømhet.

    Leser neste

    enkel retur

    Angrer du på kjøpet ditt innen 30 dager, kan du gratis returnere den.

    GOD kundeservice

    Vi er alltid klare til å hjelpe deg via vår live-chat, e-post eller telefon.

    HØY KVALITET

    Våre massasjepistoler har vært testvinnere flere år på rad.

    2 års FULL garanti

    Du har 2 års full garanti på alle kjøp hos oss. Gjør en trygg handel her.